22 februari 2007

Panorama Driehoorne biedt uitzicht op comfort

ALPHEN aan den Rijn – Gelijkvloers wonen op een van de hoogste plekken van Alphen, genieten van een weids uitzicht en alle comfort binnen handbereik? Nieuwbouwproject Panorama Driehoorne maakt het mogelijk. Aan de kopse kant van serviceflat Driehoorne aan de Uranusstraat wordt binnenkort begonnen met de bouw van een woontoren. Om precies te zijn: de eerste paal zal woensdag 28 februari worden geslagen door burgemeester Schoof. Namens Variant Vastgoed vertelt Robert Gras: “Op de onderste verdieping zal een openbaar restaurant aan het water worden gerealiseerd. Daarboven komen acht verdiepingen met huurappartementen voor serviceflat Driehoorne, en dit totaal wordt afgerond met negen luxe koopappartementen op de tiende en elfde verdieping. De bewoners hiervan kunnen gebruik maken van de faciliteiten van de bestaande serviceflat, zoals de 24-uurs bemande receptie, videofooninstallatie, recreatiezaal, medicorner, medische fitness, fysiotherapie en audicien. Maar ook het winkelcentrum is dichtbij. Aanstaande zaterdag 24 februari start in hotel Toor de verkoop van deze koopappartementen. Naar verwachting zijn ze zomer 2008 bewoonbaar.”

Voor wat betreft deze bovenste twee verdiepingen, die bereikbaar zijn met twee liften, werkt Variant Vastgoed samen met Makelaardij WVK. Makelaar Hugo Janssens vult aan: “Op de tiende verdieping komen zes topappartementen en op de elfde drie penthouses. Door de T-vorm van de toren – die niet massaal oogt door gebruik van geel en rood metselwerk – zijn dit allemaal hoekwoningen. De topappartementen hebben royaal lichtinval door kamerbrede, verdiepingshoge ramen. De penthouses zijn aan drie zijden voorzien van een ruim terras. Terwijl je op die hoogte bijna geen inkijk hebt, heb je zelf uitzicht over de omgeving, bij goed weer zelfs tot Rotterdam en Noordwijk.” De makelaar grapt: “Het is nog net geen zeezicht.” Bouwkundige tekeningen laten zien dat gelijkvloers wonen tegelijkertijd ruim wonen kan zijn. “De topappartementen hebben een oppervlakte van 82m2 tot 101m2 en de penthouses 116m2 tot 122m2. De topappartementen zijn voorzien van brede deuren, openschuifbare wanden tussen woon en slaapkamer en hebben geen drempels. Daarnaast heeft het Frans balkon een drie meter brede glazen harmonicawand. Als je die openzet, zit je binnen ‘buiten’. De keukens op de tiende verdieping zijn van het merk Pronorm, die van de penthouses van Siematic.. Verder zijn er veel mogelijkheden om de indeling van het appartement aan de persoonlijke smaak van de koper aan te passen, Prijzen zijn vanaf €199.500,- VON, Dus nu kan men zonder wachtlijsten aan een woning komen die comfort en zorg combineert. Dat wil zeggen: zolang de voorraad strekt, want er worden slechts negen luxe appartementen gebouwd. In feite dus een eenmalige kans om op zo’n unieke locatie te komen wonen.”

Voor meer informatie over de negen luxe appartementen en voor de verkoop, kunnen belangstellenden zaterdag 24 februari van 10.00 tot 13.00 uur terecht bij Hotel Toor aan het Stationsplein 2 te Alphen aan den Rijn. Voor verkoopinformatie kunt u contact opnemen met Makelaardij WVK onder nummer 070-3861210.

22 februari 2007

Groene Hart manifest van start

REGIO – Het Groene Hart is een kwetsbaar gebied. De bodem verzakt en het water verzilt. Tijdens de manifestatie Vrienden van het Groene Hart, afgelopen zaterdag in het Kasteel in Woerden, kwamen heel wat kenners van en uit het Groene Hart bijeen om het startsein te geven aan het Uitvoeringsprogramma 2007-2013.

Minister Winsemius was één van de sprekers op de bijeenkomst. Hij legde uit: “Op zoute grond kan geen akkerbouw plaatsvinden of vee grazen. Dat vraagt om een nieuwe bestemming voor de landbouw, mede doordat de zeespiegel stijgt. In laaggelegen gebieden zullen boerenbedrijven worden opgekocht om daar natuurgebied te maken. Op hoger gelegen land zullen de condities van de landbouw worden verbeterd. Het gebied tussen Bodegraven en Leiden is hoog én droog, maar wel verrommeld. Dat ligt niet echter aan individuen, want zij zijn vaak van goede wil. Om verloedering tegen te gaan en het Groene Hart meer bekendheid te geven is ‘Actie Dotterbloem’ hard nodig. Door te ‘dotteren’ blijven dorpen en natuur in beweging en vitaal. In het Groene Hart wonen 600 duizend mensen en het is een recreatiegebied voor 6 miljoen mensen uit de Randstad. Dit Uitvoeringsprogramma houdt rekening met alle belangen.”

“Een feestelijke dag.” Zo noemden afgelopen zaterdag de sprekers unaniem de manifestatie.
Zes vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, maatschappelijke organisaties en waterschappen ondertekenden het Groene Hart manifest. Lenie Dwarshuis-Van de Beek noemt het een historisch moment dat de drie provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland vandaag hun gevoel voor het Groene Hart gaan overbrengen. “Heel veel mensen hebben meegewerkt aan dit programma, dus we zijn wel verplicht om ermee aan de slag te gaan. De vrijblijvendheid is eruit. Evengoed was het de moeite waard om er ‘ja’ tegen te zeggen, want op EU-schaal krijgen we te maken met competentie en competitie. Door het manifest wordt de toekomst van het Groene Hart veiliggesteld.” Naar verluid hebben de afgelopen periode honderden mensen meegepraat over de toekomst van het Groene Hart. Het resultaat is het eerdergenoemde Uitvoeringsprogramma Groene Hart 2007-2013. De Provinciale Staten van Zuid-Holland, Utrecht en Noord-Holland hebben het programma in december 2006 al goedgekeurd.

Voor meer informatie over (de plannen met) het Groene Hart kan gekeken worden op www.groene-hart.nl en www.toekomstgroenehart.nl. Via laatstgenoemde website kan men zich ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.

Foto: Alex de Kuijper

15 februari 2007

Passie voor pakken

ALPHEN – Dat Sebastian & Co (onder andere) ruimgesorteerd is in confectie herenkostuums, is al langer bekend. Nieuw is dat eigenaar Dick Mazher deze kledinglijn onlangs heeft uitgebreid met maatwerk kostuums. Aangezien het secuur aanmeten een specialisme is, heeft hij hiervoor Bart Wijgergangs (28) aangetrokken. Enkel afgaand op zijn leeftijd zou je hem niet direct een ‘oude rot in het vak’ noemen. Toch heeft de nieuwe modeadviseur jarenlange ervaring in eerdere werkkringen opgedaan en heeft hij gerichte opleidingen in Italië gevolgd. “In dit land hebben de wevers en klerenmakers nog echt passie voor pakken. Deze wil ik graag overbrengen op onze klanten”, vertelt Wijgergangs enthousiast.

Bourgondisch
Afkomstig uit Den Bosch typeert Bart zichzelf als een Bourgondisch type, dat houdt van het goede leven. “Daarom klikte het meteen met Sebastian & Co. Hier kan ik alle tijd nemen voor de klanten – op afspraak ook na sluitingstijd – en laten zij zich, onder het genot van een goed glas wijn, door mij adviseren en opmeten. Mannen komen meestal niet alleen, maar nemen hun partner mee. Ik vind dat prima, want zij hebben vaak net zo’n oog voor detail en voor wat mooi is, als ik. Het is fijn dat gevoel voor kwaliteit te kunnen delen.” Volgens Wijgergangs zijn er in Nederland maar een paar mensen die een pak echt goed kunnen aanmeten. “Dat wereldje is klein. Ik ken mensen die voorheen bijvoorbeeld naar Amsterdam gingen om een maatkostuum aan te meten, maar nu bij ons komen vanwege de slechte parkeermogelijkheden daar. Voor hen is het ideaal dat wij zo dicht bij de parkeergarage gevestigd zijn. Daarbij is de levertijd van een perfect passend pak is bij ons slechts drie tot vijf weken, en is een dergelijk maatkostuum al verkrijgbaar vanaf 499,00 euro.”

Uniek kostuum
“Onze ‘maatklanten’ zijn mannen die niet kunnen slagen bij de standaard confectiematen, maar ook mannen die zich willen onderscheiden van de rest. Volgens de uitdrukking maken kleren de man; in dat geval maakt maatwerk het onderscheid tussen die mannen.” Bart vertelt dat hij elk seizoen meer dan driehonderd stofstalen tot zijn beschikking heeft, van bijvoorbeeld het Italiaanse merk Corneliani . “Allemaal natuurlijke materialen, zoals prachtige stoffen van onder andere cashmere en merino. Maar ook hoogwaardige katoen en linnenkwaliteiten. Het design van de stof, het model, de details van het pak, de kleur van de voering en de naam van de klant ingenaaid, maken het uiteindelijk tot een uniek kostuum.
Verder kun je je hier laten kleden met onder andere Italiaanse, handgemaakte schoenen, confectie en maatwerk overhemden, en een prachtige collectie van jacquard geweven stropdassen. Als extra service meten en bezorgen we desgewenst maatkostuums bij de klant thuis en als de klant het op prijs stelt, houden wij hem ook op de hoogte zodra we nieuwe stofstalen in huis hebben .” (De modeadviseur glundert van trots) “Een van de eerste klanten die ik in oktober geholpen heb, is nu alweer terug voor een tweede bestelling.”

Sebastian & Co is gevestigd aan de Castellumstraat 1a-1d. Voor nader informatie kan gebeld worden naar 0172-473853 en gevraagd naar Bart Wijgergangs.

Foto: Walter Planije

‘Design Flooring’ alleen bij G&S Floor Design

ALPHEN – Woninginrichtingspeciaalzaak G&S Floor Design pakt flink uit om zijn 1-jarig bestaan te vieren. Eigenaren Nico de Gans en Marcel Straver hebben namelijk zojuist hun serre laten ombouwen tot showroom voor een nieuw, in de regio exclusief, product. De Gans vertelt trots over zijn aanwinst: “Het heet ‘Design Flooring’ en het ziet er uit als een echt houten vloer of als (natuurstenen) plavuizen. Maar het kent niet de nadelen van een natuurlijke vloer, zoals het schuren en lakken van een parket. Design Flooring is onderhouds- en geluidarm, en oersterk. En misschien nog het allermooiste: de klant kan met de vele keuzemogelijkheden qua tegels, sierranden en metalen strips als een architect zijn eigen vloer ontwerpen. Design Flooring is geschikt voor alle ruimtes in huis – zelfs de badkamer – maar ook voor kantoren, kantines en restaurants.”

Een Engelse vinding
De ondernemer vertelt dat Design Flooring een Engelse vinding is, die tot nu toe vooral in eigen land en Duitsland wordt toegepast. “In Nederland zijn er nog niet veel geselecteerde dealers. Onze dichtstbijzijnde ‘collega’ zit in het Noord-Hollandse Heerhugowaard. Vanuit het Engelse hoofdkantoor zijn wij onlangs voorzien van mooie tegeltableaus, zodat je de kwaliteit kunt voelen. En met ons nieuwe computerprogramma kun je eenvoudig met een druk op de knop de verschillende mogelijkheden met elkaar vergelijken. Wil je een rechte, diagonale of liever een visgraat ‘houten’ vloer in de huiskamer? Of een sierrand met ‘schelpen’ of ‘grind’ in de badkamer? Daarnaast kan men kiezen uit een reeks standaardkleuren – deze zijn prijstechnisch gezien heel interessant – maar zijn ook andere tinten mogelijk. Je kunt zelfs een foto naar ons mailen van de ruimte die je wilt opknappen, zodat je het vloerontwerp in de juiste verhoudingen ziet. ‘Seeing is believing’ is niet voor niets het motto van Design Flooring. Maar het is niet alleen een mooi, maar ook een praktisch product. Het is namelijk hygiënisch en geschikt voor zowel hoofd-, bij- als vloerverwarming. Afhankelijk van de dikte van de vloer wordt twaalf tot twintig jaar garantie gegeven. Dat is dus langer dan de gemiddelde periode van zeven jaar dat iemand ergens woont. Door de producteigenschappen en de combinatiemogelijkheden verwachten wij dat Design Flooring binnen de kortste keren een volwaardige opvolger wordt van parket, laminaat en plavuizen.
Voor een optimaal resultaat meet G&S Floor Design de vloer zelf in, zorgen wij voor een goede egalisering en leggen wij de vloer vervolgens zelf. Zo heeft de klant heel lang plezier van zijn eigen vloerontwerp.”

G&S Floor Design is gevestigd aan de Europalaan 28-30. Voor meer informatie kan gebeld worden naar 0172-470890 en gekeken worden op websites www.g-sfloordesign.nl  en – voor dit speciale product – op www.designflooring.com

Foto: Walter Planije

Avontuurlijk winkelen bij Villa Happ

ALPHEN – ‘Welkom bij de villa vol verrassingen’ staat sinds 8 september vorig jaar te lezen bij het pand aan de St. Jorisstraat 2. Die dag opende namelijk kindermodeketen Villa Happ – “voor jongens en meisjes van 0 tot 12 jaar “ – er zijn 55e winkel in Nederland. Twee daarvan zijn van het echtpaar Peter en Henriëtte Bellekom. De mannelijke helft vertelt: “Toen wij vijf jaar geleden onze winkel in Leidschendam openden, waren wij pas de tiende van het land, dus zo hard is dit concept ‘avontuurlijk winkelen’ gegroeid. Janine, onze bedrijfsleider, komt uit Alphen en volgens haar was daar veel vraag naar een aparte kinderkledingzaak. En dat is gebleken. Nog steeds komen mensen binnen die blijverrast zeggen: ‘Ik wist niet dat jullie hier zaten.’ Schuin tegenover de ingang van het stadhuis, blijkt vanwege de aanloop een prima plek voor ons.”

Fun en fashion
Peter Bellekom vertelt dat hij voorheen eigenaar was van een textieldrukkerij en dat zijn vrouw van kinds af aan in de detailhandel ‘rondloopt’. “Op een gegeven moment ontstond het plan om samen wat te gaan doen. En dan ligt dameskleding niet ver van kinderkleding af. Een groot verschil is echter dat dames graag kleding aanpassen en het voor kinderen al gauw te lang duurt. Villa Happ speelt daar op in door ‘fun’ en ‘fashion’ te combineren. Ons pand stelt een oud huis voor, waar elke doelgroep zijn eigen ‘kamer’ heeft. Tussen het uitzoeken en passen door, kunnen de kids zich vermaken met onder andere een poppenwagen en loopfietsje – voor de kleintjes – en computerspelletjes. Maar ook het aanpassen zelf wordt een feestje in onze bijzondere paskamers. En die ufo boven de kassa – waar ‘Arjo the Ratt’ regelmatig uit vliegt – maakt van de winkel een grote fantasiewereld, waarin kinderen zich kunnen uitleven.”

Terwijl zij dat doen, kunnen hun ouders rustig rondkijken en zich zonodig laten adviseren. “Elke anderhalf tot twee weken krijgen wij nieuwe collecties binnen van Rebble Pebble (0 tot 2 jaar), Artoni (2 tot 9 jaar), Hot Gossip (8 tot 12 jaar), Square Deal (8 tot 12 jaar) en Cars jeans. Echter niet in enorme hoeveelheden, zodat niet iedereen er hetzelfde uit gaat zien. Sinds Prenatal weg is uit Alphen, merken we dat er veel vraag is naar betaalbare kwaliteitsbabykleertjes, zoals die van Rebble Pebble en Girandola. Voor de allerjongsten hebben wij twee kledinglijnen: een voor baby’s van vier maanden tot twee jaar – al lekker eigenwijs – en de ‘new born’ lijn voor baby’s tot zes maanden. Deze laatste is wat zachter van kleur. Desgewenst pakken we de aankoop mooi in als (kraam)cadeautje.” Als eigenaar van de zaak vindt Bellekom de klantencontacten heel belangrijk. “Wij spelen graag in op wensen van onze bezoekers. Wanneer wij meerdere keren dezelfde vraag gesteld krijgen, dan nemen we deze mee in de vergadering van de collectiecommissie. Dat de kleinere maten tegenwoordig verstelbare elastiek in de broekband hebben, is bijvoorbeeld gekomen naar aanleiding van klantensuggesties. ‘Wat leuk dat jullie daar iets mee hebben gedaan’, hoor je dan later. En daar doe je het voor.”

Villa Happ is gevestigd aan de St. Jorisstraat 2. Voor meer informatie kan gebeld worden naar 0172-425779 en gekeken op www.villahapp.com.

Foto: Walter Planije

2 februari 2007

Nieuwe uitdaging voor Karin van Zwieten

ALPHEN – De winkel van Karin van Zwieten is in Alphen geen onbekende. Zo’n 35 jaar geleden begonnen haar ouders – “of misschien beter gezegd: mijn moeder” – in het toenmalig nieuwe winkelcentrum de Aarhof een zaak in posters, wenskaarten, cadeauartikelen en schilderijen, plus een inlijstafdeling. Alweer zestien jaar geleden nam Karin de winkel van hen over. Hierbij ging ze niet over één nacht ijs. Net zo min als ze dat gedaan heeft toen ze onlangs besloot om per 1 april aanstaande met de zaak te stoppen en een nieuwe uitdaging aan te gaan. “Het woord ‘opheffingsuitverkoop’ klinkt misschien triest, maar zo voel ik me niet. Sinds ik de knoop heb doorgehakt, bruis ik juist van de energie. Mijn nieuwe plannen houd ik nog even voor me, maar neem maar van me aan dat het goed is zo. Dit wordt dus géén zielig verhaal.”

De eigenaresse vertelt dat ze tien jaar diëtiste in een ziekenhuis was, toen haar moeder aangaf met de winkel te willen stoppen. “Om te kijken of het wat voor me was, heb ik toen een tijdje ’s ochtends in het ziekenhuis en ’s middags in de Aarhof gewerkt. Toen bleek dat ik het bijzonder leuk vond, die contacten met de klanten en hen te adviseren over de verschillende lijsten. Van tevoren had ik gedacht ook dit tien jaar te doen, maar dat is ongemerkt veel langer geworden.” De onderneemster vertelt hoe zij in de loop der tijd het assortiment naar haar eigen ideeën heeft aangepast. “Mijn ouders hadden vroeger posters van popsterren, poppetjes van Holly Hobbie en van alles van Snoopy en Garfield. Pennen, gummen, dekbedden, sloffen. Je kon het zo gek niet bedenken of ze hadden het. In mijn begintijd was Forever Friends een rage. Op de verkoop van die artikelen had ik zelfs het alleenrecht in Alphen. Toen die hype voorbij was, wilde ik voor de winkel een meer volwassen uitstraling. Ik werd immers zelf ook ouder. Dus geen Diddl artikelen, maar reproducties van schilderijen en kunstzinnige cadeaus, zoals de Cow Parade en bronzen beeldjes. Ik kocht alleen nog in wat mij zelf aansprak en wat je niet overal kunt krijgen. En kennelijk sprak dat andere mensen ook aan, want zij kwamen zelfs voor wenskaarten speciaal naar mij.”

Toch is voor Karin van Zwieten na zestien jaar de koek op. “Het zijn eigenlijk allerlei dingen bij elkaar waardoor ik besloten heb te stoppen. In mijn omgeving zie ik collega-winkeliers en branchegenoten hun bedrijf beëindigen en dat zet je toch aan het denken. Daarbij loopt mijn huurcontract binnenkort af en dat zou dan met vijf jaar verlengd moeten worden. De op handen zijnde verbouwing van Lage Zijde vind ik een goede zaak, maar om tien jaar in een bouwput te zitten hoeft voor mij niet meer. En op het persoonlijke vlak: graag zou ik meer tijd willen hebben voor mijn sociale contacten. Men denkt vaak dat je als eigen baas vrij kunt nemen wanneer je wilt, maar in feite word je geleefd. Het was een bewuste keuze om de zaak van mijn ouders over te nemen en zolang het duurde was het goed. Maar nu is het tijd om andere keuzes te maken. Gelukkig hebben de klanten en mijn collega daar alle begrip voor. Zij werkt deze week vijf jaar bij mij en ik zal die samenwerking – en het contact met de klanten – missen. Maar ik weet dat we elkaar hierna ook heus nog zullen zien, dus ook dat komt goed.”

De winkel van Karin van Zwieten is nog tot 1 april gevestigd aan de Aarhof 28. Voor meer informatie kan gebeld worden naar 0172-477757.

Foto: Walter Planije

29 maart 2007

Permanente bewoning recreatieverblijven aangepakt

REGIO – Hoewel het in de gemeente Jacobswoude niet toegestaan is om recreatieverblijven permanent te bewonen, heeft de gemeente sterke vermoedens dat 22 procent van de 550 recreatieverblijven – hieronder wordt verstaan: zomerhuizen, stacaravans en recreatieve woonboten en dergelijke – als hoofdwoning wordt gebruikt. Om dit verschijnsel tegen te gaan, werd al op 30 mei 2000 de Nota Recreatiewoningen opgesteld. Echter door gebrek aan capaciteit is deze tot op heden niet uitgevoerd. Mede door druk van het Rijk en de provincie gaat hier nu verandering in komen.

E. Jasper – hij is projectmedewerker handhaving RO bij de gemeente Jacobswoude – licht toe: ,,Voor wie alleen gebruik maakt van een recreatieverblijf tijdens vakanties en in weekenden, verandert er niets. Voor diegenen die permanent in een recreatieverblijf wonen, zal wel het een en ander gaan veranderen. Afhankelijk van sinds wanneer er in een recreatieverblijf gewoond wordt, zijn er twee situaties mogelijk. Bent u ná 31 oktober 2003 permanent in een recreatieverblijf gaan wonen, of kunt u niet aantonen dat al eerder sprake is van permanente bewoning, dan moet u andere woonruimte zoeken. Deze termijn is afhankelijk van de omstandigheden van uw situatie, maar maximaal drie maanden na de schriftelijke vooraankondiging. Als de onrechtmatige bewoning voor die datum niet is beëindigd, wordt een dwangsombeschikking opgelegd. Mocht u daarna nog steeds permanent in het recreatieverblijf blijven wonen, dan zal als laatste middel het verblijf worden ontruimd. Kunt u echter aantonen dat er vóór 31 oktober sprake was van permanente bewoning door u, dan kan de hoofdpersoon misschien in aanmerking komen voor een (tijdelijke) persoonsgebonden gedoogbeschikking. Stacaravans komen in ieder geval niet in aanmerking voor een PGB, omdat dit soort verblijven niet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit voor een woonfunctie.”

Inspraak
Zoals in het plan van aanpak Permanente Bewoning Recreatieverblijven te lezen staat, is het aan de gemeente om te bewijzen dat iemand onrechtmatig in een recreatieverblijf woont. Hiervoor heeft de gemeente een aantal middelen tot haar beschikking. ,,Een medewerker van de gemeente controleert ter plaatse of een recreatieverblijf gebruikt wordt in strijd met het bestemmingsplan. Daarnaast worden openbare gegevensbestanden geraadpleegd. Gemeenten zijn sinds 2001 ook bevoegd om bij de Belastingdienst navraag te doen of het recreatieverblijf wordt opgegeven als eerste hoofd woonverblijf, teneinde gebruik te kunnen maken van de hypotheekrenteaftrek.” Jasper vervolgt: ,,In de komende maanden zullen gebiedsgerichte informatiebijeenkomsten georganiseerd worden over dit onderwerp. De betrokkenen ontvangen hiervoor automatisch een uitnodiging. Het beleid en het plan van aanpak liggen inmiddels ter inzage in het gemeentehuis en zijn ook te raadplegen op onze website. Daar vindt u ook onze folder over dit onderwerp. Tot en met woensdag 25 april kan men een zienswijze indienen in het kader van inspraak.”

Op website www.jacobswoude-zh.nl  komt u via de links Projecten en Recreatieverblijven bij de genoemde documenten. Wilt u meer informatie, dan kunt u op dinsdag- en woensdagochtenden contact opnemen met de heer E. Jasper (projectmedewerker handhaving RO), telefoon 0172-503116, of via e-mail: ejasper@jacobswoude-zh.nl

Foto: Walter Planije
 

15 maart 2007

Brede School milieubewust verwarmd

NIEUWKOOP – Het zijn spannende tijden voor de Nieuwkoopse wethouder Jan Tersteeg, van onder andere Gebouwenbeheer. Volgende week hoort hij namelijk van de aannemer of het project Brede School Buytewech-Oost nog op schema loopt. In dat geval zou dit prestigieuze plan – met daarin, voor de verkeersveiligheid, ook opgenomen een nieuwe fietstunnel en rotonde – in oktober 2007 opgeleverd kunnen worden.

De wethouder vertelt: ,,Ik ben een bescheiden man; toch wil ik graag zeggen dat hier iets gerealiseerd wordt waar we trots op kunnen zijn. Niet alleen omdat de besturen van de drie Nieuwkoopse basisscholen (de openbare school De Zilveren Maan, katholieke De Rietkraag en protestant-christelijke Maranatha, red.), peuterspeelzaal ’t Vijvertje en kinderopvang Polderpret in goede samenwerking het nieuwe gebouw gaan gebruiken. Maar ook doordat het pand uitstraalt bewust te zijn met milieu en energie. Want met het systeem van ‘warmte-koude opslag’ dragen wij bij aan een betere toekomst voor de volgende generatie.”

Warm-koud
Volgens Theo Adema – hij is adviseur-projectmanager van KAW architecten en adviseurs in Groningen – is het idee achter warmte-koude opslag ‘simpel’. ,,’s Zomers pompt men warm water in de grond. ’s Winters wordt dat warme water weer opgepompt om boven de grond voor verwarming gebruikt te worden. Andersom wordt koel water ’s winters in de grond gepompt en ‘s zomers weer naar boven gehaald om te pand koelen. Nieuwkoop is een van de eerste gemeenten die een schoolgebouw uitrust met dit systeem. Het gemeentebestuur geeft hiermee een goed voorbeeld.” Wethouder Tersteeg vult aan: ,,Met name de pomp kost wel wat, maar het levert ook wat op. Zoals energiebesparing, besparing op fossiele brandstoffen, verminderde CO2 uitstoot en – door de verbeterde luchtkwaliteit binnen de school – betere prestaties van leerlingen. De gemeente Nieuwkoop zal het systeem financieren, want als overheidorgaan kan zij de aanschafkosten over een lange termijn afschrijven, waardoor het betaalbaar wordt. Er is berekend dat het systeem zichzelf in twintig jaar terugverdient, doordat er flink bespaard gaat worden op de energiekosten. Met de besturen van de vijf gebruikers is afgesproken dat een deel van de bespaarde energiekosten terugvloeit naar de gemeente, om de investering terug te verdienen. De rest van de besparing kunnen deze partijen besteden aan het onderwijs en de kinderopvang.”

Tersteeg vertelt dat niet alleen de Brede School milieubewust wordt gebouwd, maar dat aan de hele nieuwbouwwijk Buytewech-Oost hoge duurzaamheideisen zullen worden gesteld. ,,Bij ons verzoek om bouwoffertes hebben we wel aangegeven wat die eisen zijn, maar niet hoe ze in detail ingevuld moeten worden. ‘Kom maar op met je verhaal’, was ons motto. Het plaatsen van zonnepanelen zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar misschien komt men met heel andere milieubewuste oplossingen.”

1 maart 2007

Herenhofpagina (pdf)