22 februari 2007
Panorama Driehoorne biedt uitzicht op comfort
ALPHEN aan den Rijn – Gelijkvloers wonen op een van de hoogste
plekken van Alphen, genieten van een weids uitzicht en alle comfort
binnen handbereik? Nieuwbouwproject Panorama Driehoorne maakt het
mogelijk. Aan de kopse kant van serviceflat Driehoorne aan de
Uranusstraat wordt binnenkort begonnen met de bouw van een woontoren. Om
precies te zijn: de eerste paal zal woensdag 28 februari worden geslagen
door burgemeester Schoof. Namens Variant Vastgoed vertelt Robert Gras:
“Op de onderste verdieping zal een openbaar restaurant aan het water
worden gerealiseerd. Daarboven komen acht verdiepingen met
huurappartementen voor serviceflat
Driehoorne,
en dit totaal wordt afgerond met negen luxe koopappartementen op de
tiende en elfde verdieping. De bewoners hiervan kunnen gebruik maken van
de faciliteiten van de bestaande serviceflat, zoals de 24-uurs bemande
receptie, videofooninstallatie, recreatiezaal, medicorner, medische
fitness, fysiotherapie en audicien. Maar ook het winkelcentrum is
dichtbij. Aanstaande zaterdag 24 februari start in hotel Toor de verkoop
van deze koopappartementen. Naar verwachting zijn ze zomer 2008
bewoonbaar.”
Voor wat betreft deze bovenste twee verdiepingen, die bereikbaar zijn
met twee liften, werkt Variant Vastgoed samen met Makelaardij WVK.
Makelaar Hugo Janssens vult aan: “Op de tiende verdieping komen zes
topappartementen en op de elfde drie penthouses. Door de T-vorm van de
toren – die niet massaal oogt door gebruik van geel en rood metselwerk –
zijn dit allemaal hoekwoningen. De topappartementen hebben royaal
lichtinval door kamerbrede, verdiepingshoge ramen. De penthouses zijn
aan drie zijden voorzien van een ruim terras. Terwijl je op die hoogte
bijna geen inkijk hebt, heb je zelf uitzicht over de omgeving, bij goed
weer zelfs tot Rotterdam en Noordwijk.” De makelaar grapt: “Het is nog
net geen zeezicht.” Bouwkundige tekeningen laten zien dat gelijkvloers
wonen tegelijkertijd ruim wonen kan zijn. “De topappartementen hebben
een oppervlakte van 82m2 tot 101m2 en de penthouses 116m2 tot 122m2. De
topappartementen zijn voorzien van brede deuren, openschuifbare wanden
tussen woon en slaapkamer en hebben geen drempels. Daarnaast heeft het
Frans balkon een drie meter brede glazen harmonicawand. Als je die
openzet, zit je binnen ‘buiten’. De keukens op de tiende verdieping zijn
van het merk Pronorm, die van de penthouses van Siematic.. Verder zijn
er veel mogelijkheden om de indeling van het appartement aan de
persoonlijke smaak van de koper aan te passen, Prijzen zijn vanaf
€199.500,- VON, Dus nu kan men zonder wachtlijsten aan een woning komen
die comfort en zorg combineert. Dat wil zeggen: zolang de voorraad
strekt, want er worden slechts negen luxe appartementen gebouwd. In
feite dus een eenmalige kans om op zo’n unieke locatie te komen wonen.”
Voor meer informatie over de negen luxe appartementen en voor de
verkoop, kunnen belangstellenden zaterdag 24 februari van 10.00 tot
13.00 uur terecht bij Hotel Toor aan het Stationsplein 2 te Alphen aan
den Rijn. Voor verkoopinformatie kunt u contact opnemen met Makelaardij
WVK onder nummer 070-3861210.
22 februari 2007
Groene Hart manifest van start
REGIO – Het Groene Hart is een kwetsbaar gebied. De
bodem verzakt en het water verzilt. Tijdens de manifestatie Vrienden van
het Groene Hart, afgelopen zaterdag in het Kasteel in Woerden, kwamen
heel wat kenners van en uit het Groene Hart bijeen om het startsein te
geven aan het Uitvoeringsprogramma 2007-2013.
Minister Winsemius was één van de sprekers op de bijeenkomst. Hij legde
uit: “Op zoute grond kan geen akkerbouw plaatsvinden of vee grazen. Dat
vraagt om een nieuwe bestemming voor de landbouw, mede doordat de
zeespiegel stijgt. In laaggelegen gebieden zullen boerenbedrijven worden
opgekocht om daar natuurgebied te maken. Op hoger gelegen land zullen de
condities van de landbouw worden verbeterd. Het gebied tussen
Bodegraven
en Leiden is hoog én droog, maar wel verrommeld. Dat ligt niet echter
aan individuen, want zij zijn vaak van goede wil. Om verloedering tegen
te gaan en het Groene Hart meer bekendheid te geven is ‘Actie
Dotterbloem’ hard nodig. Door te ‘dotteren’ blijven dorpen en natuur in
beweging en vitaal. In het Groene Hart wonen 600 duizend mensen en het
is een recreatiegebied voor 6 miljoen mensen uit de Randstad. Dit
Uitvoeringsprogramma houdt rekening met alle belangen.”
“Een feestelijke dag.” Zo noemden afgelopen zaterdag de sprekers unaniem
de manifestatie.
Zes vertegenwoordigers van gemeenten, provincies, maatschappelijke
organisaties en waterschappen ondertekenden het Groene Hart manifest.
Lenie Dwarshuis-Van de Beek noemt het een historisch moment dat de drie
provincies Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland vandaag hun gevoel
voor het Groene Hart gaan overbrengen. “Heel veel mensen hebben
meegewerkt aan dit programma, dus we zijn wel verplicht om ermee aan de
slag te gaan. De vrijblijvendheid is eruit. Evengoed was het de moeite
waard om er ‘ja’ tegen te zeggen, want op EU-schaal krijgen we te maken
met competentie en competitie. Door het manifest wordt de toekomst van
het Groene Hart veiliggesteld.” Naar verluid hebben de afgelopen periode
honderden mensen meegepraat over de toekomst van het Groene Hart. Het
resultaat is het eerdergenoemde Uitvoeringsprogramma Groene Hart
2007-2013. De Provinciale Staten van Zuid-Holland, Utrecht en
Noord-Holland hebben het programma in december 2006 al goedgekeurd.
Voor meer informatie over (de plannen met) het Groene Hart kan gekeken
worden op www.groene-hart.nl en www.toekomstgroenehart.nl. Via
laatstgenoemde website kan men zich ook aanmelden voor de digitale
nieuwsbrief.
Foto: Alex de Kuijper
15 februari 2007
Passie voor pakken
ALPHEN – Dat Sebastian & Co (onder andere) ruimgesorteerd is in
confectie herenkostuums, is al langer bekend. Nieuw is dat eigenaar Dick
Mazher deze kledinglijn onlangs heeft uitgebreid met maatwerk kostuums.
Aangezien het secuur aanmeten een specialisme is, heeft hij hiervoor
Bart Wijgergangs (28) aangetrokken. Enkel afgaand op zijn leeftijd zou
je hem niet direct een ‘oude rot in het vak’ noemen. Toch heeft de
nieuwe modeadviseur jarenlange ervaring in eerdere werkkringen opgedaan
en heeft hij gerichte opleidingen in Italië gevolgd. “In dit land hebben
de wevers en klerenmakers nog echt passie voor pakken. Deze wil ik graag
overbrengen op onze klanten”, vertelt Wijgergangs enthousiast.
Bourgondisch
Afkomstig uit Den Bosch typeert Bart zichzelf als een Bourgondisch
type, dat houdt van het goede leven. “Daarom klikte het meteen met
Sebastian & Co. Hier kan ik alle tijd nemen voor de klanten – op
afspraak ook na sluitingstijd – en laten zij zich, onder het genot van
een goed glas wijn, door mij adviseren en opmeten. Mannen komen meestal
niet alleen, maar nemen hun partner mee. Ik vind dat prima, want zij
hebben vaak net zo’n oog voor detail en voor wat mooi is, als ik. Het is
fijn dat gevoel voor kwaliteit te kunnen delen.” Volgens Wijgergangs
zijn er in Nederland maar een paar mensen die een pak echt goed kunnen
aanmeten. “Dat wereldje is klein. Ik ken mensen die voorheen
bijvoorbeeld naar Amsterdam gingen om een maatkostuum aan te meten, maar
nu bij ons komen vanwege de slechte
parkeermogelijkheden daar. Voor hen is het ideaal dat wij zo dicht bij
de parkeergarage gevestigd zijn. Daarbij is de levertijd van een perfect
passend pak is bij ons slechts drie tot vijf weken, en is een dergelijk
maatkostuum al verkrijgbaar vanaf 499,00 euro.”
Uniek kostuum
“Onze ‘maatklanten’ zijn mannen die niet kunnen slagen bij de
standaard confectiematen, maar ook mannen die zich willen onderscheiden
van de rest. Volgens de uitdrukking maken kleren de man; in dat geval
maakt maatwerk het onderscheid tussen die mannen.” Bart vertelt dat hij
elk seizoen meer dan driehonderd stofstalen tot zijn beschikking heeft,
van bijvoorbeeld het Italiaanse merk Corneliani . “Allemaal natuurlijke
materialen, zoals prachtige stoffen van onder andere cashmere en merino.
Maar ook hoogwaardige katoen en linnenkwaliteiten. Het design van de
stof, het model, de details van het pak, de kleur van de voering en de
naam van de klant ingenaaid, maken het uiteindelijk tot een uniek
kostuum.
Verder kun je je hier laten kleden met onder andere Italiaanse,
handgemaakte schoenen, confectie en maatwerk overhemden, en een
prachtige collectie van jacquard geweven stropdassen. Als extra service
meten en bezorgen we desgewenst maatkostuums bij de klant thuis en als
de klant het op prijs stelt, houden wij hem ook op de hoogte zodra we
nieuwe stofstalen in huis hebben .” (De modeadviseur glundert van trots)
“Een van de eerste klanten die ik in oktober geholpen heb, is nu alweer
terug voor een tweede bestelling.”
Sebastian & Co is gevestigd aan de Castellumstraat 1a-1d. Voor nader
informatie kan gebeld worden naar 0172-473853 en gevraagd naar Bart
Wijgergangs.
Foto: Walter Planije ‘Design Flooring’ alleen bij G&S Floor Design
ALPHEN – Woninginrichtingspeciaalzaak G&S Floor Design pakt flink uit
om zijn 1-jarig bestaan te vieren. Eigenaren Nico de Gans en Marcel
Straver hebben namelijk zojuist hun serre laten ombouwen tot showroom
voor een nieuw, in de regio exclusief, product. De Gans vertelt trots
over zijn aanwinst: “Het heet ‘Design Flooring’ en het ziet er uit als
een echt houten vloer of als (natuurstenen) plavuizen. Maar het kent
niet de nadelen van een
natuurlijke
vloer, zoals het schuren en lakken van een parket. Design Flooring is
onderhouds- en geluidarm, en oersterk. En misschien nog het
allermooiste: de klant kan met de vele keuzemogelijkheden qua tegels,
sierranden en metalen strips als een architect zijn eigen vloer
ontwerpen. Design Flooring is geschikt voor alle ruimtes in huis – zelfs
de badkamer – maar ook voor kantoren, kantines en restaurants.”
Een Engelse vinding
De ondernemer vertelt dat Design Flooring een Engelse vinding is,
die tot nu toe vooral in eigen land en Duitsland wordt toegepast. “In
Nederland zijn er nog niet veel geselecteerde dealers. Onze
dichtstbijzijnde ‘collega’ zit in het Noord-Hollandse Heerhugowaard.
Vanuit het Engelse hoofdkantoor zijn wij onlangs voorzien van mooie
tegeltableaus, zodat je de kwaliteit kunt voelen. En met ons nieuwe
computerprogramma kun je eenvoudig met een druk op de knop de
verschillende mogelijkheden met elkaar vergelijken. Wil je een rechte,
diagonale of liever een visgraat ‘houten’ vloer in de huiskamer? Of een
sierrand met ‘schelpen’ of ‘grind’ in de badkamer? Daarnaast kan men
kiezen uit een reeks standaardkleuren – deze zijn prijstechnisch gezien
heel interessant – maar zijn ook andere tinten mogelijk. Je kunt zelfs
een foto naar ons mailen van de ruimte die je wilt opknappen, zodat je
het vloerontwerp in de juiste verhoudingen ziet. ‘Seeing is believing’
is niet voor niets het motto van Design Flooring. Maar het is niet
alleen een mooi, maar ook een praktisch product. Het is namelijk
hygiënisch en geschikt voor zowel hoofd-, bij- als vloerverwarming.
Afhankelijk van de dikte van de vloer wordt twaalf tot twintig jaar
garantie gegeven. Dat is dus langer dan de gemiddelde periode van zeven
jaar dat iemand ergens woont. Door de producteigenschappen en de
combinatiemogelijkheden verwachten wij dat Design Flooring binnen de
kortste keren een volwaardige opvolger wordt van parket, laminaat en
plavuizen.
Voor een optimaal resultaat meet G&S Floor Design de vloer zelf in,
zorgen wij voor een goede egalisering en leggen wij de vloer vervolgens
zelf. Zo heeft de klant heel lang plezier van zijn eigen vloerontwerp.”
G&S Floor Design is gevestigd aan de Europalaan 28-30. Voor meer
informatie kan gebeld worden naar 0172-470890 en gekeken worden op
websites
www.g-sfloordesign.nl en – voor dit speciale product – op
www.designflooring.com.
Foto: Walter Planije Avontuurlijk winkelen bij Villa Happ
ALPHEN – ‘Welkom bij de villa vol verrassingen’ staat sinds 8
september vorig jaar te lezen bij het pand aan de St. Jorisstraat 2. Die
dag opende namelijk kindermodeketen Villa Happ – “voor jongens en
meisjes van 0 tot 12 jaar “ – er zijn 55e winkel in Nederland. Twee
daarvan zijn van het echtpaar Peter en Henriëtte Bellekom. De mannelijke
helft vertelt: “Toen wij vijf jaar geleden onze winkel in Leidschendam
openden, waren wij pas de tiende van het land, dus zo hard is dit
concept ‘avontuurlijk winkelen’ gegroeid. Janine, onze bedrijfsleider,
komt uit Alphen en volgens haar was daar veel vraag naar een aparte
kinderkledingzaak. En dat is gebleken. Nog steeds komen mensen binnen
die blijverrast zeggen: ‘Ik wist niet dat jullie hier zaten.’ Schuin
tegenover de ingang van het stadhuis, blijkt vanwege de aanloop een
prima plek voor ons.”
Fun en fashion
Peter Bellekom vertelt dat hij voorheen eigenaar was van een
textieldrukkerij en dat zijn vrouw van kinds af aan in de detailhandel
‘rondloopt’. “Op een gegeven moment ontstond het plan om samen wat te
gaan doen. En dan ligt dameskleding niet ver van kinderkleding af. Een
groot verschil is echter dat dames graag kleding aanpassen en het voor
kinderen al gauw te lang duurt. Villa Happ speelt daar op in door ‘fun’
en ‘fashion’ te combineren. Ons pand stelt een oud huis voor, waar elke
doelgroep zijn eigen ‘kamer’ heeft. Tussen het uitzoeken en passen door,
kunnen de kids zich vermaken met onder andere een poppenwagen en
loopfietsje – voor de kleintjes – en
computerspelletjes.
Maar ook het aanpassen zelf wordt een feestje in onze bijzondere
paskamers. En die ufo boven de kassa – waar ‘Arjo the Ratt’ regelmatig
uit vliegt – maakt van de winkel een grote fantasiewereld, waarin
kinderen zich kunnen uitleven.”
Terwijl zij dat doen, kunnen hun ouders rustig rondkijken en zich
zonodig laten adviseren. “Elke anderhalf tot twee weken krijgen wij
nieuwe collecties binnen van Rebble Pebble (0 tot 2 jaar), Artoni (2 tot
9 jaar), Hot Gossip (8 tot 12 jaar), Square Deal (8 tot 12 jaar) en Cars
jeans. Echter niet in enorme hoeveelheden, zodat niet iedereen er
hetzelfde uit gaat zien. Sinds Prenatal weg is uit Alphen, merken we dat
er veel vraag is naar betaalbare kwaliteitsbabykleertjes, zoals die van
Rebble Pebble en Girandola. Voor de allerjongsten hebben wij twee
kledinglijnen: een voor baby’s van vier maanden tot twee jaar – al
lekker eigenwijs – en de ‘new born’ lijn voor baby’s tot zes maanden.
Deze laatste is wat zachter van kleur. Desgewenst pakken we de aankoop
mooi in als (kraam)cadeautje.” Als eigenaar van de zaak vindt Bellekom
de klantencontacten heel belangrijk. “Wij spelen graag in op wensen van
onze bezoekers. Wanneer wij meerdere keren dezelfde vraag gesteld
krijgen, dan nemen we deze mee in de vergadering van de
collectiecommissie. Dat de kleinere maten tegenwoordig verstelbare
elastiek in de broekband hebben, is bijvoorbeeld gekomen naar aanleiding
van klantensuggesties. ‘Wat leuk dat jullie daar iets mee hebben
gedaan’, hoor je dan later. En daar doe je het voor.”
Villa Happ is gevestigd aan de St. Jorisstraat 2. Voor meer informatie
kan gebeld worden naar 0172-425779 en gekeken op
www.villahapp.com.
Foto: Walter Planije 2 februari 2007
Nieuwe uitdaging voor Karin van Zwieten
ALPHEN – De winkel van Karin van Zwieten is in Alphen geen onbekende.
Zo’n 35 jaar geleden begonnen haar ouders – “of misschien beter gezegd:
mijn moeder” – in het toenmalig nieuwe winkelcentrum de Aarhof een zaak
in posters, wenskaarten, cadeauartikelen en schilderijen, plus een
inlijstafdeling. Alweer zestien jaar geleden nam Karin de winkel van hen
over. Hierbij ging ze niet over één nacht ijs. Net zo min als ze dat
gedaan heeft toen ze onlangs besloot om per 1 april aanstaande met de
zaak te stoppen en een nieuwe uitdaging aan te gaan. “Het woord
‘opheffingsuitverkoop’ klinkt misschien triest, maar zo voel ik me niet.
Sinds ik de knoop heb doorgehakt, bruis ik juist van de energie. Mijn
nieuwe plannen houd ik nog even voor me, maar neem maar van me aan dat
het goed is zo. Dit wordt dus géén zielig verhaal.”

De eigenaresse vertelt dat ze tien jaar diëtiste in een ziekenhuis was,
toen haar moeder aangaf met de winkel te willen stoppen. “Om te kijken
of het wat voor me was, heb ik toen een tijdje ’s ochtends in het
ziekenhuis en ’s middags in de Aarhof gewerkt. Toen bleek dat ik het
bijzonder leuk vond, die contacten met de klanten en hen te adviseren
over de verschillende lijsten. Van tevoren had ik gedacht ook dit tien
jaar te doen, maar dat is ongemerkt veel langer geworden.” De
onderneemster vertelt hoe zij in de loop der tijd het assortiment naar
haar eigen ideeën heeft aangepast. “Mijn ouders hadden vroeger posters
van popsterren, poppetjes van Holly Hobbie en van alles van Snoopy en
Garfield. Pennen, gummen, dekbedden, sloffen. Je kon het zo gek niet
bedenken of ze hadden het. In mijn begintijd was Forever Friends een
rage. Op de verkoop van die artikelen had ik zelfs het alleenrecht in
Alphen. Toen die hype voorbij was, wilde ik voor de winkel een meer
volwassen uitstraling. Ik werd immers zelf ook ouder. Dus geen Diddl
artikelen, maar reproducties van schilderijen en kunstzinnige cadeaus,
zoals de Cow Parade en bronzen beeldjes. Ik kocht alleen nog in wat mij
zelf aansprak en wat je niet overal kunt krijgen. En kennelijk sprak dat
andere mensen ook aan, want zij kwamen zelfs voor wenskaarten speciaal
naar mij.”
Toch is voor Karin van Zwieten na zestien jaar de koek op. “Het zijn
eigenlijk allerlei dingen bij elkaar waardoor ik besloten heb te
stoppen. In mijn omgeving zie ik collega-winkeliers en branchegenoten
hun bedrijf beëindigen en dat zet je toch aan het denken. Daarbij loopt
mijn huurcontract binnenkort af en dat zou dan met vijf jaar verlengd
moeten worden. De op handen zijnde verbouwing van Lage Zijde vind ik een
goede zaak, maar om tien jaar in een bouwput te zitten hoeft voor mij
niet meer. En op het persoonlijke vlak: graag zou ik meer tijd willen
hebben voor mijn sociale contacten. Men denkt vaak dat je als eigen baas
vrij kunt nemen wanneer je wilt, maar in feite word je geleefd. Het was
een bewuste keuze om de zaak van mijn ouders over te nemen en zolang het
duurde was het goed. Maar nu is het tijd om andere keuzes te maken.
Gelukkig hebben de klanten en mijn collega daar alle begrip voor. Zij
werkt deze week vijf jaar bij mij en ik zal die samenwerking – en het
contact met de klanten – missen. Maar ik weet dat we elkaar hierna ook
heus nog zullen zien, dus ook dat komt goed.”
De winkel van Karin van Zwieten is nog tot 1 april gevestigd aan de
Aarhof 28. Voor meer informatie kan gebeld worden naar 0172-477757.
Foto: Walter Planije |
29
maart 2007 Permanente bewoning recreatieverblijven
aangepakt REGIO – Hoewel het in de gemeente Jacobswoude niet
toegestaan is om recreatieverblijven permanent te bewonen, heeft de
gemeente sterke vermoedens dat 22 procent van de 550 recreatieverblijven
– hieronder wordt verstaan: zomerhuizen, stacaravans en recreatieve
woonboten en dergelijke – als hoofdwoning wordt gebruikt. Om dit
verschijnsel tegen te gaan, werd al op 30 mei 2000 de Nota
Recreatiewoningen opgesteld.
Echter
door gebrek aan capaciteit is deze tot op heden niet uitgevoerd. Mede
door druk van het Rijk en de provincie gaat hier nu verandering in
komen.
E. Jasper – hij is projectmedewerker handhaving RO bij de gemeente
Jacobswoude – licht toe: ,,Voor wie alleen gebruik maakt van een
recreatieverblijf tijdens vakanties en in weekenden, verandert er niets.
Voor diegenen die permanent in een recreatieverblijf wonen, zal wel het
een en ander gaan veranderen. Afhankelijk van sinds wanneer er in een
recreatieverblijf gewoond wordt, zijn er twee situaties mogelijk. Bent u
ná 31 oktober 2003 permanent in een recreatieverblijf gaan wonen, of
kunt u niet aantonen dat al eerder sprake is van permanente bewoning,
dan moet u andere woonruimte zoeken. Deze termijn is afhankelijk van de
omstandigheden van uw situatie, maar maximaal drie maanden na de
schriftelijke vooraankondiging. Als de onrechtmatige bewoning voor die
datum niet is beëindigd, wordt een dwangsombeschikking opgelegd. Mocht u
daarna nog steeds permanent in het recreatieverblijf blijven wonen, dan
zal als laatste middel het verblijf worden ontruimd. Kunt u echter
aantonen dat er vóór 31 oktober sprake was van permanente bewoning door
u, dan kan de hoofdpersoon misschien in aanmerking komen voor een
(tijdelijke) persoonsgebonden gedoogbeschikking. Stacaravans komen in
ieder geval niet in aanmerking voor een PGB, omdat dit soort verblijven
niet voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit voor een woonfunctie.”
Inspraak
Zoals in het plan van aanpak Permanente Bewoning Recreatieverblijven
te lezen staat, is het aan de gemeente om te bewijzen dat iemand
onrechtmatig in een recreatieverblijf woont. Hiervoor heeft de gemeente
een aantal middelen tot haar beschikking. ,,Een medewerker van de
gemeente controleert ter plaatse of een recreatieverblijf gebruikt wordt
in strijd met het bestemmingsplan. Daarnaast worden openbare
gegevensbestanden geraadpleegd. Gemeenten zijn sinds 2001 ook bevoegd om
bij de Belastingdienst navraag te doen of het recreatieverblijf wordt
opgegeven als eerste hoofd woonverblijf, teneinde gebruik te kunnen
maken van de hypotheekrenteaftrek.” Jasper vervolgt: ,,In de komende
maanden zullen gebiedsgerichte informatiebijeenkomsten georganiseerd
worden over dit onderwerp. De betrokkenen ontvangen hiervoor automatisch
een uitnodiging. Het beleid en het plan van aanpak liggen inmiddels ter
inzage in het gemeentehuis en zijn ook te raadplegen op onze website.
Daar vindt u ook onze folder over dit onderwerp. Tot en met woensdag 25
april kan men een zienswijze indienen in het kader van inspraak.”
Op website
www.jacobswoude-zh.nl komt u via de links Projecten en
Recreatieverblijven bij de genoemde documenten. Wilt u meer informatie,
dan kunt u op dinsdag- en woensdagochtenden contact opnemen met de heer
E. Jasper (projectmedewerker handhaving RO), telefoon 0172-503116, of
via e-mail:
ejasper@jacobswoude-zh.nl.
Foto: Walter Planije
15 maart 2007
Brede School milieubewust verwarmd
NIEUWKOOP – Het zijn spannende tijden voor de Nieuwkoopse wethouder
Jan Tersteeg, van onder andere Gebouwenbeheer. Volgende week hoort hij
namelijk van de aannemer of het project Brede School Buytewech-Oost nog
op schema loopt. In dat geval zou dit prestigieuze plan – met daarin,
voor de verkeersveiligheid, ook opgenomen een nieuwe fietstunnel en
rotonde – in oktober 2007 opgeleverd kunnen worden.
De wethouder vertelt: ,,Ik ben een bescheiden man; toch wil ik graag
zeggen dat hier iets gerealiseerd wordt waar we trots op kunnen zijn.
Niet alleen omdat de besturen van de drie Nieuwkoopse basisscholen (de
openbare school De Zilveren Maan, katholieke De Rietkraag en
protestant-christelijke Maranatha, red.), peuterspeelzaal ’t Vijvertje
en kinderopvang Polderpret in goede samenwerking het nieuwe gebouw gaan
gebruiken. Maar ook doordat het pand uitstraalt bewust te zijn met
milieu en energie. Want met het systeem van ‘warmte-koude opslag’ dragen
wij bij aan een betere toekomst voor de volgende generatie.”
Warm-koud
Volgens Theo Adema – hij is adviseur-projectmanager van KAW
architecten en adviseurs in Groningen – is het idee achter warmte-koude
opslag ‘simpel’. ,,’s Zomers pompt men warm water in de grond. ’s
Winters wordt dat warme water weer opgepompt om boven de grond voor
verwarming gebruikt te worden. Andersom wordt koel water ’s winters in
de grond gepompt en ‘s zomers weer naar boven gehaald om te pand koelen.
Nieuwkoop is een van de eerste gemeenten die een schoolgebouw uitrust
met dit systeem. Het gemeentebestuur geeft hiermee een goed voorbeeld.”
Wethouder Tersteeg vult aan: ,,Met name de pomp kost wel wat, maar het
levert ook wat op. Zoals energiebesparing, besparing op fossiele
brandstoffen, verminderde CO2 uitstoot en – door de verbeterde
luchtkwaliteit binnen de school – betere prestaties van leerlingen. De
gemeente Nieuwkoop zal het systeem financieren, want als overheidorgaan
kan zij de aanschafkosten over een lange termijn afschrijven, waardoor
het betaalbaar wordt. Er is berekend dat het systeem zichzelf in twintig
jaar terugverdient, doordat er flink bespaard gaat worden op de
energiekosten. Met de besturen van de vijf gebruikers is afgesproken dat
een deel van de bespaarde energiekosten terugvloeit naar de gemeente, om
de investering terug te verdienen. De rest van de besparing kunnen deze
partijen besteden aan het onderwijs en de kinderopvang.”
Tersteeg vertelt dat niet alleen de Brede School milieubewust wordt
gebouwd, maar dat aan de hele nieuwbouwwijk Buytewech-Oost hoge
duurzaamheideisen zullen worden gesteld. ,,Bij ons verzoek om
bouwoffertes hebben we wel aangegeven wat die eisen zijn, maar niet hoe
ze in detail ingevuld moeten worden. ‘Kom maar op met je verhaal’, was
ons motto. Het plaatsen van zonnepanelen zou een mogelijkheid kunnen
zijn, maar misschien komt men met heel andere milieubewuste
oplossingen.”
1 maart 2007
Herenhofpagina (pdf) |