9 oktober 2008

Toerkoop Reisburo Bodegraven viert 35 dagen lang 35-jarig bestaan

BODEGRAVEN – Wie ‘zeker van een fijne vakantie’ wil zijn, kan al 35 jaar terecht bij Toerkoop Reisburo Bodegraven. Behalve de slogan van Arnold en Anneke de Leeuws reisbureau, is dit de ervaring van hun vaste klanten. ,,Een vrouw liet me zien dat zij 35 jaar geleden via ons op huwelijksreis zijn gegaan”, vertelt Anneke de Leeuw. ,,Zij waren dus een van onze eerste klanten. Mogelijk winnen ze hierdoor op 15 november een reischeque. Dit is slechts een van de vele prijzen die te winnen zijn tijdens ons 35 dagen durende feest.”

Het was op 11 oktober 1973 dat familie De Leeuw onder de naam Reisburo Bodegraven aan de Kerkstraat een zelfstandig reisbureau begon. Het ondernemerspaar vertelt: ,,Twee jaar later werd het oude bankgebouw aan de Van Tolstraat verbouwd tot twee winkels. In de ene kwam een boetiek, in de andere – een pijpenla – onze zaak. Hier volgde de ene ontwikkeling de andere op: Toerkoop benaderde ons om lid te worden van hun vereniging en ‘overbuurman’ Arke en de plaatselijke Rabobank vroegen of wij hun reisklanten en boekingen wilden overnemen. Graag, maar deze uitbreiding zorgde wel voor een capaciteitsprobleem. Bezoekers zaten soms op de vensterbank te wachten op hun beurt. Toen de boetiek ermee stopte, konden we gelukkig de tussenmuur uitbreken. Sindsdien hebben we meer ruimte en meer privacy voor onze klanten.”

Ervaring
Van de ontwikkelingen op automatiseringsgebied hebben Toerkoop Reisburo-klanten veel gemak. ,,Ons informatiesysteem draait op internet, zodat ze hun boekingsgegevens thuis kunnen raadplegen, veilig kunnen betalen en de reisverslagen van onze zes medewerksters kunnen lezen. Of we door het internet geen klanten zijn kwijtgeraakt? Nee, want veel internetboekers zochten voorheen in krantenadvertenties naar reizen. Wel merken we dat klanten eerst zelf op internet zoeken. Daar zien ze vaak door de bomen het bos niet meer en komen ze bij ons voor een passend advies. Minimaal een keer per jaar gaan onze ervaren medewerksters, apart van elkaar, op studiereis. Dit levert een schat aan informatie op, die ze met elkaar en de klanten delen. Of het nu gaat om een stedentrip of een wereldcruise, ons team zoekt met genoegen de meest geschikte reis uit. Zelf zijn wij na 35 jaar ook nog steeds enthousiast en doen ons werk nog met veel plezier!”

Toerkoop Reisburo Bodegraven is gevestigd aan de Van Tolstraat 1. Voor meer informatie kan gebeld worden naar 0172-611777 of gekeken op www.toerkoop.nl/bodegraven.

Foto: Alex de Kuijper

 

9 oktober 2008

‘Bos Pianoservice slaat zijn vleugels uit’

BODEGRAVEN – Bij Evert en Lydia Bos is 1 + 1 niet 2, maar minstens 3. Hoe dat zit? Al jaren hebben de echtelieden elk een baan in de muziekbranche, maar daarnaast zijn ze sinds kort eigenaar van een piano/vleugelshowroom. Deze drie muzikale activiteiten vullen elkaar in familiebedrijf Bos Pianoservice prima aan. Of eigenlijk vier activiteiten, want in het akoestisch verantwoorde pand worden ook concertjes georganiseerd. Het eerste – een recital van pianiste Olga Mustafaeva – staat voor zaterdag 25 oktober op de planning.

Evert Bos is al jaren zelfstandig pianostemmer en –technicus en Lydia allround pianodocente. Hij vertelt: ,,Drie jaar geleden kwam ik via pianotransportbedrijf Griffioen in contact met de Oostenrijkse bouwer van de Wendl&Lung piano’s en vleugels. Begin 2008 vroeg het bedrijf of ik, als eerste in Nederland, een showroom wilde opzetten met Wendl&Lung instrumenten. Ik vond het altijd al leuk om klanten wegwijs te maken in de wereld van piano’s en vleugels, dus het idee van een showroom sprak mij erg aan. Het voormalige kaaspakhuis van Cees den Hartogh zou – na een grondige verbouwing – ideaal zijn als showroom, werkplaats, opslag, kantoor en lesruimte.” Zij vult aan: ,,In ons huis aan het Hoornblad hield ik eens per jaar een leerlingenavond, maar met ruim dertig leerlingen was er nooit genoeg ruimte om iedereen uit te nodigen. Met tachtig stoelen middenin de nieuwe showroom, zijn we daarentegen altijd startklaar.”

Laagdrempelig
Zo’n veertig piano’s en vleugels van verschillende merken, met pianobanken en -lampen, staan in de showroom en webwinkel van Bos Pianoservice. Evert Bos vertelt: ,,Wij hebben ervoor gekozen om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Mensen die willen uitproberen of pianospelen iets voor hen is, kunnen bij ons een nieuwe piano huren, met aansluitend de mogelijkheid tot koop. Occasions hebben wij ook in het assortiment.” Lydia Bos’ leerlingen zijn globaal tussen de 6 en 66 jaar. ,,Op vrijwel elke leeftijd kun je het leren, al zal je er wel dagelijks op moeten oefenen. De ‘silent piano’ is daarbij een uitkomst, want hierbij hoor je alleen zelf je pianospel. Het silent-systeem kan door ons ook ingebouwd worden in bestaande piano’s.” Het muzikale stel besluit in stijl: ,,Je kunt zeggen dat met onze nieuwe activiteiten Bos Pianoservice zijn vleugels heeft uitgeslagen.”

Bos Pianoservice is gevestigd aan de Italiëweg 7. Voor openingstijden en overige informatie kan gebeld worden naar 0172-617142 of gekeken op www.bospianoservice.nl . Reserveren van recitalkaarten uitsluitend via info@bospianoservice.nl.

Foto: Alex de Kuijper

2 oktober 2008

GroenRijk nodigt honden uit voor Dierendagontbijt

BODEGRAVEN – Lang verwacht, toch gekomen. Met de opening van een ruimgesorteerde dierenafdeling komt tuincentrum GroenRijk tegemoet aan de wens van veel klanten. Om deze aanwinst feestelijk te introduceren, zijn op dierendag, zaterdag 4 oktober, honden tussen 9 en 11 uur welkom voor een lekker en verantwoord ontbijt. Voor hun baasjes is er koffie met cake.

Elke dag dierendag
Bedrijfsleider Aad van Veen vertelt:,,Nadat supermarkten hun assortiment dierbenodigdheden gingen beperken en Diergilde Verlaan z’n deuren sloot, kregen we steeds vaker de vraag waar bij ons de afdeling dierbenodigdheden te vinden is. Als een van de weinige tuincentra hadden we die echter nog niet. Gelukkig bleek deze uitbreiding vrij eenvoudig te realiseren. Doordat we ruim behuisd zijn, heeft dit geen gevolgen gehad voor ons bestaande assortiment. Onze parkeerplaats bewijst sinds de opening van de nieuwe afdeling nog eens extra z’n nut; hierdoor kun je makkelijker bijvoorbeeld een hondenmand of meerdere verpakkingen voer meenemen. Knaagdieren-, honden-, katten-, vogel- en vissenvoer hebben we overigens van de professionele merken, maar bij GroenRijk vind je ook de voordelige alternatieven.” Maykel Zwanenburg vult aan: ,,Behalve dierenvoer en -tussendoortjes kunt u bij ons ook terecht voor kooien, manden, benches, hondenriemen, borstels en speeltjes. Eigenlijk alles om het huisdieren op 4 oktober, en nog lang daarna, naar de zin te maken.”

Ruime voorraden
Collega Irma Janssen vertelt dat andere GroenRijk tuincentra al langer op 4 oktober een hondenontbijt verzorgen. ,,Maar voor ons wordt het dus de eerste keer. We zijn benieuwd hoeveel honden we die ochtend kunnen verwachten. Met de verschillende soorten voer in ons assortiment – van pasgeboren tot senioren, en afhankelijk van de grootte van het ras – hebben we voor elke hond een lekkere maaltijd. Per ‘ontbijtgast’ serveren we die ochtend één bakje brokken. Niet omdat we bang zijn dat we te snel door onze (ruime) voorraden heen raken, maar omdat het ook voor honden belangrijk is met mate te eten. Dat houdt ze fit en op gewicht.”

GroenRijk is gevestigd aan de Doortocht 1. Voor meer informatie kan gebeld worden naar 0172-619118 of gekeken worden op www.groenrijk.nl  en in de folder.

Foto: Alex de Kuijper